De A tot Z van gebouwbeheer en facility management

De brede reikwijdte van facility management maakt het een moeilijk te definiëren positie. Hierdoor is het voor bedrijven vaak moeilijk om de voordelen van een goede facility manager maximaal te benutten.

Maar wat is het belang van facility management? Om echt te begrijpen wat een facility manager doet, waar hij verantwoordelijk voor is en wat zijn effect op een bedrijf is, kun je het beste hun werkterrein opsplitsen. Dat betekent dat we de belangrijkste pijlers van facility management onder de loep moeten nemen: mensen, processen, het gebouw en technologie.

Mensen ondersteunen

Het belangrijkste doel van een facility manager is het creëren van een prettige werkomgeving voor medewerkers. Dit dient vele bredere doelen, waaronder het aantrekken en behouden van toptalent, het verbeteren van de efficiëntie en productiviteit en het creëren van een positieve werkplekcultuur. Facilitair managers bieden medewerkers op vele manieren ondersteuning, waaronder:

  • Coördineren van desking arrangementen
  • Beheer van personeelslijsten
  • Verplaatsen en ruimtegebruik faciliteren
  • Afhandelen van noodplanning

Facility managers fungeren als brug tussen de werkvloer en haar medewerkers. Wanneer er zich problemen met huisvesting, veiligheid of comfort voordoen, is het aan de facility manager om deze op te lossen.

Processen opzetten

Wat zijn de functies van facility management zonder een proces om ze te besturen? Het inrichten van processen brengt orde op de werkvloer. Orde creëert een systeem van verwachtingen, waardoor een organisatie ontstaat die een positieve invloed heeft op de manier waarop mensen de werkplek gebruiken. De werkplek draait op een veelheid aan processen, waaronder:

  • Een werkorderaanvraag indienen
  • Ruimte reserveren binnen de faciliteit
  • Gasten en bezoekers inchecken
  • Planning van noodmaatregelen

Facilitair managers vervullen de dubbele rol van het identificeren van bestuursgebieden en het aanpassen van processen om deze te bestrijken.

Het ontwikkelen van processen is ook waar de reikwijdte van facility management zijn bereik vergroot. Bij nieuwe processen kunnen verschillende afdelingen, medewerkers, bedrijfsmiddelen, inrichtingen en ruimtes betrokken zijn, die allemaal de vele aspecten van het bedrijf met elkaar verbinden.

Onderhoud en verbetering van de faciliteiten

Zoals de naam al aangeeft, is facility management grotendeels geworteld in het onderhoud en de verbetering van het fysieke gebouw. Het is het meest voorkomende antwoord op de vraag: “Wat houdt facility management in?”

Maar dit is ook de meest robuuste reikwijdte van de verwachtingen voor facility managers. Het omvat het verzorgen van de opbouw en het cultiveren van samenwerkingsverbanden, toekomstplanning en vermogensbeheer. Enkele voorbeelden van dit brede scala aan verantwoordelijkheden zijn:

  • Leverancierscontracten zoeken en onderhouden
  • Reparatie, onderhoud en verbetering van het gebouw
  • Schoonmaak en inrichting van de werkplek
  • On- en off-site vastgoedbeheer

Het valt binnen het domein van de facilitair manager als het te maken heeft met het fysieke gebouw. Faciliteiten zijn de op één na grootste kostenpost na het personeelsbestand: het is de taak van een facility manager om van de werkplek een concurrentievoordeel te maken in plaats van een kostenpost. Het gaat erom ervoor te zorgen dat voorzieningen voldoen aan de behoeften van de mensen die er gebruik van maken.

Technologie integratie

Belangrijker dan ooit is de noodzaak voor facility managers om technologie te begrijpen en te gebruiken. Werkplekbeheersystemen aggregeren gegevens, wat de basis vormt voor cruciale beslissingen over het runnen van het bedrijf en het vormgeven van de werkplek. Het identificeren en implementeren van de juiste technologie is een hoofdverantwoordelijkheid van facility managers.

Het integreren van fysieke technologie valt doorgaans onder de IT-afdeling. Facilitair managers zijn echter het eerste en laatste woord over selecteren, gebruiken en benutten. Enkele voorbeelden van hoe dit eruit ziet in een moderne omgeving zijn:

  • Onderzoek naar IoT-apparaten op basis van gegevensverzamelingsbehoeften
  • Integratie van IoT-apparaten in dagelijkse facilitaire processen
  • Bepalen van de kosten, ROI en voordelen van slimme technologieën
  • Geaggregeerde gegevens gebruiken om de werkplek beter te begrijpen

 

Alles bij elkaar voor facility management

Facilitair managers ondersteunen medewerkers direct en indirect. Zij leggen processen voor orde en organisatie vast en dat geeft u flexibiliteit. Op deze manier kunt u als eigenaar ontspannen en andere leuke activiteiten ondernemen, zoals wedden, kijken, enz., terwijl de facility manager de controle over uw investering overneemt. Er zijn heel veel gokmogelijkheden, via www.casino777.be kan je bijvoorbeeld veel plezier beleven aan sportgokken.

Als je deze vier functies bij elkaar zet, geven ze een beeld van wat facility managers doen. Hun focus ligt op het optimaliseren van de werkplek om elk aspect van het bedrijf dat ermee te maken heeft te ondersteunen. Maar op een dieper niveau gaat het erom het bedrijf een stevige basis voor succes te geven.

 

Geplaatst in: blog